מוזיקולוגיה מקיפה המקיפה את כל הז'אנרים והסגנונות

מייקל ג'קסון היה אמן שלא הפסיק להפתיע ולהדהים את מעריציו. ממותחן ועד רע, מלך הפופ שמר על הקהל שלו בעקביות עם כל מהדורה חדשה. האלבום השלישי שהוציא ג'קסון כאמן סולו סימן גם את האלבום האחרון שהוקלט לפני שהפך לתופעה עולמית. הוא כלל שניים מהסינגלים הגדולים ביותר של ג'קסון, "Billie Jean" ו-"Beat It", יחד עם כמה להיטים נוספים כמו "Wanna Be Startin' Somethin'" ו-"The Girl is Mine". ולמרות שבאלבום לא היו כמעט כל כך הרבה שירים שאפשר היה לסווג אותם כבלדות בהשוואה לתקליט הקודם שלו, "Thriller", עדיין היו בו כמה דוגמאות יפות לשליטה של מייקל בלחן.

"בילי ג'ין"

כל מאמר על "Billie Jean" של מייקל ג'קסון צריך להתחיל בעובדה שזה אחד השירים הכי מדוגמים בהיסטוריה. במהלך השנים, נעשה בו שימוש באינספור פרסומות, סרטים ותוכניות טלוויזיה. זה אפילו היה נושא למחזמר. כל זה מראה עד כמה השיר הזה היה משפיע וממשיך להיות. אבל זה גם מעלה שאלה הוגנת: כמה טוב "בילי ג'ין" בתור שיר בלבד? בפשטות, זה פנטסטי. המילים מורכבות, והלחן קליט להפליא. קל להבין מדוע "Billie Jean" היה השיר שלקח את הקריירה של מייקל לשלב הבא.

"רוצה להתחיל משהו"

הרבה נכתב על "רוצה להתחיל משהו", ולא בכדי. השיר היה הניסיון הראשון של מייקל לעשות רצועת R&B (מחוץ לג'קסונים), וזה עבד בצורה מבריקה. המילים של השיר הן מההומוריסטיות והמשעשעות ביותר של מייקל, והמוזיקה היא R&B טהור. אבל חשוב מכך, "Wanna Be Startin' Somethin'" היה השיר שנתן השראה למייקל לעשות תקליט R&B משלו, "Thriller". האלבום הזה התברר כתקליט הנמכר ביותר בכל הזמנים, אז למרות ש"Wanna Be Startin' Somethin'" הוא לא הרצועה הזכורה ביותר של מייקל, הוא עדיין חשוב להפליא.

"תביס את זה"

השיר הזה הוא אחד מרצועות הרוק המפורסמות בכל הזמנים, ומסיבה טובה. זה מורכב מבחינה קצבית, יש לו מילים פנטסטיות וסולו גיטרה נפיץ. הדבר היחיד שהופך את זה למפתיע שהוא הפך ללהיט הוא שהוא נכתב במקור עבור הפסקול של "Footloose". זה הופך את "Beat It" לשיר היחיד ברשימה הזו שנכתב עבור פרויקט אחר. "Beat It" הוא התוצאה של מייקל והמפיק שלו קווינסי ג'ונס שהחליטו לקחת את השיר הזה ולהפוך אותו לשלהם. והם עשו בדיוק את זה, יצרו משהו שבסופו של דבר היה הרבה יותר ממה שהיה אמור להיות.

"מותק תהיה שלי"

"Baby Be Mine" הוא רצועה מוזרה. זה שיר שהוצג ב-"Thriller", אבל זה היה שיר שמייקל כתב לפני שהוא אי פעם אמן סולו. הוא כתב את זה לאלבום "Destiny" של הג'קסונים. רק כשהחליט לכלול אותו ב-"Thriller" הוא חידש אותו כדי להפוך אותו למתאים יותר לאמני סולו. החידוש הזה עשוי להסביר מדוע השיר מעולם לא יצא כסינגל. למרות שהשיר די טוב, הוא לא מחזיק נר ל-"Billie Jean" או "Beat It". עם זאת, זהו מבט מרתק לתוך תהליך היצירה של מייקל, שכן "Baby Be Mine" מראה כיצד הוא עיבד שיר ישן כדי להפוך אותו לשלו.

"הילדה היא שלי"

הדואט של מייקל עם פול מקרטני היה בחירה מוזרה לרצועה לכלול ב-"Thriller", אבל הוא עובד בצורה מבריקה. לשיר יש תחושה של רצועת חידוש מטופשת, אבל המילים למעשה מורכבות למדי. נראה ששני הזמרים מתמודדים עם חוסר הביטחון של עצמם. הם לא בטוחים מי הבחורה שהם שרים עליה, אבל הם נחושים "לשמור עליה" ו"להרביץ" לבחור השני. במובן מסוים, "הנערה היא שלי" הוא פרשנות נסתרת לאופי התחרותי של כוכבות. זה רצועה נהדרת, ולעתים קרובות אנשים שוכחים שהוא חלק מרשימת הרצועות של "מותחן".

"מוֹתְחָן"

שיר הכותרת של "Thriller" הוא הדוגמה הבולטת ביותר לצמיחתו של מייקל כאמן, וזו אחת הדוגמאות הטובות ביותר לאלבום קונספט בתולדות המוזיקה. "מותחן" מספר סיפור של גבר שמתפתה על ידי אישה יפה שהיא איש זאב. המוזיקה והמילים של השיר מסונכרנות בצורה מושלמת, ויוצרות חוויה מרגשת ומשעשעת עבור המאזין. בסך הכל, "Thriller" הוא הרצועה המושלמת לסיום האלבום "Thriller". זה השיא של כל מה שהאלבום מנסה להשיג, והוא מסתיים ברעש גדול.

סיכום

האלבום "Bad" היה מהדורה מרתקת. מייקל עבר מאמן סולו לתופעה עולמית, והאלבום הזה מסמן את המעבר הזה. זה אלבום שהוא הרבה יותר לא אחיד מ"Thriller" אבל עדיין מכיל קומץ קלאסיקות. זה גם מראה את נכונותו של מייקל להתנסות, משהו שהוא תמיד עשה אבל יבוא לידי ביטוי עוד יותר באלבומו הבא. "Bad" הוא לא האלבום הטוב ביותר של מייקל ג'קסון, אבל הוא האזנה פנטסטית, ורצועת הכותרת לבדה שווה את מחיר הכניסה.